Sociální práce s nezletilými cizinci bez doprovodu
ON-LINE
|
Kód kurzu: |
5125105 |
Datum konání: |
21.10.2025
|
Čas: |
9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
|
Místo konání: |
MS_Teams
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
|
Lektor: |
Mgr. Martina Horská, DiS.
Mgr. Martina Horská, Dis.
-
Absolventka VOŠ sociálně – právní, Bc. programu na TU Liberec – penitenciární péče a Mgr. programu na MU Brno – sociální práce
-
Praxe v oblasti sociálního zabezpečení, dávek v hmotné nouzi, práce s osobami odsouzenými a propuštěnými, praxe v institucionální péči a komplexní diagnostické činnosti nezletilých
-
16 let pracuje v Zařízení pro děti – cizince na pozici sociální pracovnice, poskytuje metodické vedení a poradenství odborné veřejnosti v oblasti sociální práce s nezletilými cizinci
-
Člen meziresortní skupiny věnující se problematice „Nezletilí bez doprovodu“
|
Akreditovaná společnost u: |
MPSV ČR - Kombinovaná
(číslo akreditace A2025/0944-SP/VP)
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
|
Cena kurzu: |
2200,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
|
Organizuje pobočka: |
Střední Čechy - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR |
Anotace: |
Pojmy, integrace, specifická práce s nezletilými cizinci bez doprovodu, pobytový status, kazuistiky
|
Cíle kurzu: |
Absolvent kurzu má teoretické vědomosti o skupině nezletilých cizinců bez doprovodu, o jejich potřebách a možnostech sociální práce s nimi. Orientuje se v legislativních oblastech, které jsou pro tuto práci nezbytné, zejména v oblasti legalizace pobytu, institucionalizace klienta a rozsahu jeho ochrany. Ví, jak s klientem pracovat, jak reagovat na jeho potřeby, jak se s ním dorozumět, jak ochránit jeho zdraví a psychickou pohodu. Absolvent ví, jak se v plném rozsahu podílet na řešení situace klienta, případně na jaké další organizace se obrátit s žádostí o spolupráci.
|
Program: |
1. Úvod
-
Představení účastníků a lektora, očekávání účastníků od kurzu, jejich dosavadní zkušenosti s cílovou skupinou.
2. Vysvětlení základních pojmů
-
Úvod do problematiky nezletilých cizinců bez doprovodu, definice, statistiky, organizace podílející se na péči o ně.
3. Integrace
-
Vysvětlení pojmu integrace a s ním souvisejících teoretických pojmů, jako adaptace, akulturace apod.
-
Přiblížení aspektů, které s integrací úzce souvisí a vzájemně jsou v interakci (sociální fungování, resilience, coping a copingové strategie, rizikové a protektivní faktory).
4. Specifika sociální práce s nezletilými cizinci bez doprovodu
-
Objasnění specifičnosti sociální práce s nezletilými bez dozoru.
-
Pohled na jednotlivé aspekty z hlediska integrace – tj. jako na faktory ovlivňující integraci.
-
Zejména se zaměříme na oblasti jako znalost jazyka, vzdělávání, příprava na samostatný život, zajištění terapeutické a psychologické péče, zajištění tlumočnických služeb, respektování kulturní a náboženské diverzity, kontakt s primární rodinou či institucionální spolupráci.
-
Budou zmíněna také negativa ústavní péče a útěkovost nezletilých cizinců bez dozoru.
-
Vysvětleny budou pojmy jako repatriace, sloučení rodiny, institut opatrovníka.
-
Otázka skutečného věku nezletilých cizinců bez dozoru, zejména postupu při určování data narození a realizaci kostní zkoušky v případě nejasností ohledně věku.
5. Zajištění pobytového statusu
-
Pobytový status je základním integračním předpokladem pro nezletilé cizince bez doprovodu.
-
Vysvětlíme zákonné možnosti získání trvalého pobytu, mezinárodní ochrany, českého státního občanství.
-
Význam správního vyhoštění pro další fungování nezletilých cizinců bez doprovodu a možnosti jeho zrušení.
-
Možnost získání dokladu totožnosti.
6. Praktická část
-
Kazuistiky, modelové příklady řešení situace nezletilých cizinců bez doprovodu, diskuse k otázkám nedostatků vyplývajících z praxe při práci s nezletilými cizinci bez doprovodu, návrhy možných řešení.
7. Závěr
-
Ověření získaných znalostí soustavou otázek a vypracováním příkladu řešení situace klienta.
-
Předání důležitých kontaktů pro praktickou spolupráci.
-
Zhodnocení přínosu kurzu pro účastníky.
|