Lektor: |
PhDr. Markéta Vaculová, MBA
-
Supervizor, kouč, metodik standardů kvality v sociálních službách, konzultant na člověka i na řešení orientovaného přístupu v práci se seniory a s lidmi s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví, poradce pro pozůstalé.
-
Od roku 2002 působí v sociálních službách, předtím v letech 1996 - 2000 pracovala v Psychiatrické léčebně Kroměříž. Mezi lety 2006 – 2013 pracovala v v sociálních službách na částečný úvazek + působila v business sféře jako regionální manager prodejních týmů. Od roku 2013 – dosud pracuje opět v sociálních službách, kde vystřídala pracovní pozice vedoucí sociálně zdravotního oddělení v DOZP, terénní sociální pracovnice v SAS, VŠ vyučující, aktivizační pracovnice v DS, všeobecná sestra v DZR, sociální pracovnice v SR, vedoucí pečovatelské služby a odborný metodický pracovník a supervizor pro standardizaci strategie podpory osob s atypickým chováním v rámci projektu Most do dobré praxe. Naposledy působila jako Odborný specialista v projektu Podporujeme hrdinství, které není vidět jako Vedoucí týmu provázejících pracovníků v podpoře domácí péče. V současné době působí M. Vaculová především jako konzultant a supervizor, příležitostně také jako mediátor a krizový intervent, pravidelně spolupracuje s MPSV na různých projektech.
|
Anotace: |
Sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a pracovnici v manažerské pozici se řadí mezi profese, které se řadí na první místa, pokud jde o výskyt syndromu vyhoření. Práce v těchto profesích je náročná jak po psychické, emocionální, tak i tělesné a morální stránce. Pro pracovníky je užitečné znát příznaky stresu, symptomy syndromu vyhoření, uvědomovat si sám sebe, svoje city, potřeby. Účastníci tohoto vzdělávacího programu získají informace a dovednosti, které jim umožní včas rozeznat příznaky syndromu vyhoření a tím předejít rozvinutí syndromu. Získají také vědomosti, co dělat, když se objeví první příznaky a jak syndrom vyhoření řešit, pokud již naplno propuknul. Důležitým cílem je také předání informací, jak si nastavit svůj pracovní a životní styl, aby byl člověk co nejlépe a nejdéle ochráněn před negativními důsledky stresu.
Obsah programu na osvědčení: problematika stresu a syndromu vyhoření, diagnostika fáze syndromu vyhoření, projevy, techniky prevence, řešení jednotlivých fází
Druh: základní
|
Cíle kurzu: |
Účastníci se seznámí s problematikou stresu a syndromu vyhoření. Naučí se, jak diagnostikovat fáze syndromu vyhoření. Získají informace, jak se právě
v jejich individuálním případě může syndrom vyhoření projevovat. Osvojí si vybrané techniky prevence syndromu vyhoření. Účastníci budou vědět, jak postupovat při řešení jednotlivých fází syndromu vyhoření.
|
Program: |
1. den 1. Úvod - seznámení, vyjasnění očekávání a výukových cílů
-
Představení lektora, představení kurzu - jeho harmonogramu, metod, cílů, pravidel spolupráce.
-
Představení účastníků. Zjištění motivace a očekávání účastníků od kurzu.
2. Co je to syndrom vyhoření a podmínky jeho vzniku
-
Stres, stres management vs. syndrom vyhoření, prevence syndromu vyhoření.
-
Fáze syndromu vyhoření: nadšení, stagnace, frustrace, apatie, vyhoření.
-
Co napomáhá vzniku syndromu vyhoření: osobní zklamání, nepozornost k potřebám pracovníků, neexistující plány osobního rozvoje, chybí supervize, nemožnost poradit se s někým o možnostech při řešení problémů aj.
3. Inventář syndromu vyhoření - fáze a různé podoby tohoto fenoménu
-
Zjištění, jak dalece na mě fenomén působí a jak se u mě nejpravděpodobněji v jednotlivých fázích projevuje.
-
Čtyři komponenty vyčerpání: - tělesné - emocionální - rozumové - sociální Test čtyř temperamentů – upřesnění emočního prožívání syndromu vyhoření.
4. Řešení pokročilejších fází syndromu vyhoření - strategie
-
Změna zaměstnání či změna náplně práce.
-
Dovolená, lázně, odborný/lékařský dohled, krizová intervence, psychoterapie, koučování.
-
Restart – tvrdý, měkký. Změna životního stylu. Budování si nových návyků a nového žebříčku hodnot.
5. Úvod do relaxačních a dechových technik, vizualizace
-
Seznámení s principem relaxačních technik a s druhy relaxačních technik.
-
Autogenní trénink.
-
Progresivní relaxace.
-
Příprava na mininácvik relaxačních technik.
-
Mininácvik relaxačních technik a zpětná vazba.
-
Další dechové techniky či techniky vizualizace snění.
-
Odlišení meditace a relaxace.
2. Den 6. Radosti a strasti mé profese
-
Uvítání, rychlá zpětná vazba ohledně motivace ke školení.
-
Mapování zátěžových a motivačních situací ve vlastní práci.
7. Techniky zaměřené na emoce - vybití, odpuštění
-
Techniky zvládání zátěže: akutní, následné a preventivní.
-
Expresivní techniky vybití negativních emocí.
-
Jak se vyrovnat s křivdou a pocity viny - odpuštění aj.
8. Techniky zaměřené na myšlení - pozitivní myšlení, time management
-
Seznámení s pozitivním myšlením a time managementem.
-
Pozitivní myšlení: přerámování, afirmace, volba slov aj.
-
Sebemotivace.
-
Zdravé sebevědomí.
-
Time management – jak efektivně naplánovat pracovní den.
-
Dopad negativního myšlení na zdravotní stav – úvod do psychosomatiky, hardiness.
9. Techniky zaměřené na vztahy - asertivita, kontramanipulace, sdílení problémů
-
Asertivita a kontramanipulace - vybrané techniky.
-
Supervize.
10. Řešení problémů z praxe
-
Řešení vybrané zátěžové situace z praxe účastníků.
11. Techniky zaměřené na tělo - bioenergetické cviky, zdravý životní styl
-
Bioenergetické cviky – ukázka, minicvičení.
-
Zdravá životospráva – spánek, pitný režim, pohyb, strava.
-
Hořčík a další vitamíny a minerály pro zdraví a pohodu.
-
Úvod do ergonomie pracovního místa.
12. Dotazy, dokončení diskuse, závěr
-
Inspirace a osobní závazek, závěrečné sdílení.
-
Závěr
|