Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky

Online

Kód kurzu: 5226009
Datum konání: 26.2.2026
Čas: 9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: On_line (MS Teams)
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
Lektor: Mgr. Věra Máchová
  • Profesionální lektorka v oblasti rozvoje osobních, komunikačních a manažerských dovedností
  • Psychodiagnostik a konzultantka při výběrových řízeních a personálních auditech.
  • Organizátorka Assessment Centre. 
  • OSVČ, praxe 22 let, z toho 17 let zkušeností se vzděláváním úředníků veřejné správy, sociálních pracovníků a pracovníků sociálních služeb.
  • Vystudovala psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Je certifikovanou lektorkou Asociace vzdělávání dospělých (AIVD) ČR. Absolvovala psychoterapeutický výcvik - psychoterapie zaměřená na tělo (biodynamická psychologie a biorelease).

Profil 2025 

Zkušená lektorka se zaměřením na rozvoj osobních, sociálních a manažerských kompetencí. Praxe 28 let, posledních 15 let cílovou skupinou jsou především úředníci, sociální pracovníci, pracovníci sociálních služeb a učitelé. Zabývám se také profesní, především pak manažerskou, psychodiagnostikou – jak u výběrových řízení, tak v rámci personálních auditů. V rámci projektů poskytuji poradenství v oblasti personalistiky. Od roku 2017 jsem rovněž supervizorkou OSPOD.

Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: A2025/0538-SP/PC
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2200,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Plzeň - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:
 Emoční typologie a přesvědčování, rozpoznání, strategie manipulace, agresivní a arogantní chování, vypořádání s manipulací
Cíle kurzu:
Absolvent získá vhled do problematiky mezilidské manipulace v komunikaci. Seznámí se s možnostmi rozpoznávání manipulativní komunikace a chování. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Naučí se vybrané strategie jednání s klientem s manipulativním chováním k zajištění efektivity při výkonu činností.
 
Anotace: 
Seznámení se specifickým fenoménem mezilidské komunikace - manipulativní komunikací a chováním - a s možnostmi, jak s ním ve svém profesním životě zacházet, abychom omezili jeho destruktivní působení. Účastníci se naučí rozpoznávat nejčastěji používané manipulativní techniky a ujasní si, proč mohou být účinné a jaké jsou možnosti obrany. U technik kontramanipulace zdůrazníme vždy obě strany - jak dosáhnout správného psychického vyladění pro účinnou sebeobranu i jak účinně reagovat, co říct či jaké opatření udělat. Prostor bude věnován také výměně zkušeností, případům z praxe a dotazům.
Program:

1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace

  • Běžná, profesní a manipulativní komunikace. Zásady profesní komunikace. Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.

2. Emoční typologie a přesvědčování

  • Nelze nekomunikovat - nechtěná verbální a neverbální manipulace v komunikaci. Využití znalosti emoční typologie pro motivaci a přesvědčování.
  • Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci. Úvod do asertivity.

3. Rozpoznávání manipulace

  • Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace.
  • Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
  • Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
  • Destruktivní manipulace.
  • Co manipulátor říká a co tím myslí.
  • Proč jsou manipulátoři úspěšní.
  • Popis modelových situací.

4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi

  • Druhy manipulací: zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování, vyvedení z emoční rovnováhy, získávání poziční převahy, neoprávněný požadavek, citové vydírání, neoprávněná kritika, sabotování spolupráce, snaha o koalici.
  • Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.

5. Agresivní a arogantní chování klientů

  • Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
  • Arogance a nízká hodnota ega. Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či rozhovoru s klientem.

6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací

  • Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
  • Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
  • Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací.
  • Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe.